Het motiveren van magazijnmedewerkers, door middel van gamification, is een groeiende trend in het bedrijfsleven en de logistieke sector. Door het inzetten van spelelementen, zoals wedstrijden en regelmatige uitdagingen, worden prestaties verbeterd. Hierdoor ontstaat er een grotere betrokkenheid onder werknemers en wordt er een gezonde concurrentie gestimuleerd.
Wat is gamification en wat is het doel?
Gamification is het toepassen van speelse denk- en speltechnieken in een niet spelende omgeving. Het doel is dan ook om op spelende wijze bepaald gedrag te stimuleren om mensen te motiveren en/of meer betrokkenheid te creëren.
In het bedrijfsleven zien we een toename van deze techniek. Ook in het praktijk en in andere sectoren zijn er al diverse succesvolle voorbeelden te zien, zoals in het onderwijs, gezondheidszorg en bij de verkeersveiligheid.
- Verkeersveiligheid
Om verkeersveiligheid te bevorderen, worden er elektronische borden langs de weg geplaatst met daarop de snelheid van de weggebruiker. Rijdt de weggebruiker die maximumsnelheid? Dan laat het bord een blije smiley zien. Mensen worden op deze manier gemotiveerd om de toegestane snelheid te rijden.
- Onderwijs
In het onderwijs worden er diverse speltechnieken toegevoegd, zoals educatieve games en beloningssystemen om leerdoelen te behalen. Denk aan studenten die werken met digitale oefenprogramma’s en daarmee munten kunnen verdienen.
- Gezondheidszorg
In de gezondheidszorg worden ook diverse gamificatie technieken toegevoegd om patiënten te motiveren om gezonder te leven. Dit gebeurt door het gebruik van apps die beloningen bieden voor het behalen van doelen, zoals het innemen van medicatie of het behalen van gewichtsdoelen.
- Bedrijven
Ook bij zakelijke doeleinden wordt deze techniek steeds vaker toegepast, zoals in magazijnen. De laatste jaren zien we een grote toename om werknemers te motiveren en betrokkenheid te vergroten op de werkvloer.
Gamification inzetten in het magazijn: Hoe werkt dat?
Bij het inzetten van gamification in je warehouse worden de prestaties van medewerkers verbeterd door middel van een spelelement. Het bevat het opzetten van concrete acties, zoals wedstrijden of regelmatige uitdagingen. Werknemers voeren het werk efficiënter uit, omdat er gebruik wordt gemaakt van ‘leuke’ technieken. De intrinsieke motivatie wordt door deze techniek versterkt.
Er zitten diverse voordelen verbonden aan het inzetten van gamification. Doordat de motivatie bij werknemers wordt versterkt, wordt ook de productiviteit verhoogd. Fouten worden tot een minimum beperkt en orders verlaten het magazijn nog efficiënter.
Grotere betrokkenheid bij de werknemers
Door spellen, opleidingen en wedstrijden worden magazijnmedewerkers aangemoedigd om meer betrokken te zijn bij het bedrijf. Ook voelen ze zich sneller een onmisbaar onderdeel in het bedrijf. Dit leidt tot een positieve werkomgeving, verbeterde prestaties en een hogere tevredenheid onder werknemers.
Productiviteit en efficiëntie
Gamification in het magazijn leidt tot verbeterde productiviteit en efficiëntie. Door het stimuleren van gestructureerde, doelgerichte werkprocessen kunnen fouten worden verminderd en doorlooptijden verkort. Ook kan stimulaties en training werknemers helpen om vaardigheden te verbeteren en nieuwe werkmethoden te leren. Dit draagt bij aan een efficiëntere werkwijze en prestaties.
Zichtbaarheid en transparantie
Door het inzetten van gamification is er een duidelijk inzicht in de prestaties van het magazijn. Puntenoverzichten en beloningssystemen stimuleren de werknemers, maar zorgen er ook voor dat prestaties van individuen en teams zichtbaar zijn. Hierdoor kunnen zwakke punten worden herkend en kan er specifieker gericht worden op verbetering.
Ook kan het bijdragen aan de transparantie in processen van het magazijn. Voor werknemers is het duidelijker wat er van hun wordt verwacht en dit kan bijdragen aan de doelstellingen van het magazijn.
Het motiveren van werknemers in je magazijn door gamification
Door gamification ontstaat er een grotere betrokkenheid bij de logistieke processen en er wordt een gezonde concurrentie gestimuleerd, wat leidt tot betere prestaties en efficiëntie onder werknemers. MontaWMS zet gamificatie in om logistieke medewerkers te motiveren en het beste uit zichzelf te halen. Het voornaamste doel is om mensen te motiveren op een leuke manier om het werkgeluk onder medewerkers te verhogen en te zorgen voor een hogere productiviteit.