In de b2c markt is het tegenwoordig al heel normaal om producten online te bestellen. Er worden tegenwoordig enorm namelijk duizenden bestellingen per dag geplaatst. Ook in de zakelijke (b2b) markt zien we dat steeds meer bedrijven een webshop starten. Deze zijn er in verschillende soorten en maten, zoals een groothandel webshop of een webshop voor een kleiner bedrijf. Heb jij nou ook een b2b bedrijf en wil je een e-commerce beginnen om jouw bedrijf een boost te geven? In dit artikel vertellen we daar meer over.
Verschil met b2c
In de b2c markt worden de meeste bestellingen al lang via het internet gedaan. Echter kunnen we de b2c e-commerce niet simpelweg kopiëren naar een b2b e-commerce. Er zijn namelijk een aantal belangrijke verschillen tussen deze twee markten, namelijk:
- Bij b2c bestelt men voor zichzelf, maar bij b2b bestelt men namens een bedrijf.
- Bij b2c zien we veel kleine bestellingen, maar bij b2b zijn er ook veel grote bestellingen.
- Bij b2c zijn de bestellingen zo af en toe, bij b2b zijn veel bestellingen regelmatig.
- B2c klanten kopen in allerlei markten, b2b klanten kopen vaak in één specifieke markt.
- B2c klanten zoeken op product of merk, maar b2b klanten zoeken op nummers.
- B2c prijzen staan vaak vast, maar bij b2b worden klantspecifieke prijzen afgesproken.
Hoe kan een b2b webshop jouw bedrijf verder helpen
B2b e-commerce heeft veel voordelen. Om te beginnen is het de perfecte mogelijkheid om de groei van de organisatie te versnellen. Dit komt doordat je je online beter kan positioneren en nieuwe markten kan betreden. Hiernaast zal een webshop ook zorgen voor een hogere omzet, dit komt door verschillende factoren. Naast dit kan je ook efficiënter te werk gaan, bijvoorbeeld door automatisering waardoor orders of offertes sneller worden gemaakt. Ten slotte zorgt een webshop voor meer service naar de klant. De belangrijkste vragen en productinformatie staat namelijk 24/7 online en is dus altijd beschikbaar om te lezen.
4 simpele tips voor starters
Het starten van een b2b webshop is eigenlijk helemaal niet zo lastig. Echter is het wel handig als je de volgende vier tips in het achterhoofd houdt wanneer je een webshop wilt starten:
- Weet goed wat het doel is van je webshop. Wil je de focus leggen op een verhoging van de omzet, wil je orderprocessen efficiënter inrichten of wil je de focus leggen op een betere service? Het doel is belangrijk voor de inrichting van de website.
- Zorg dat je het juiste inzicht hebt in de behoefte van de klant. Dit is ook belangrijk voor de inhoud van de webshop.
- Zorg dat je de interne processen in kaart hebt, zo kan je alle systemen goed met de e-commerce koppelen.
- Maak een schatting van de winst die je gaat halen. Zo kan je meteen zien of er beperkingen zijn die je nog moet verbeteren.