Je bent er zeker van, je gaat goede SEO teksten laten schrijven. Het kan over de nieuwe brochure voor je bedrijf gaan, of je gaat een website opzetten en wil dat deze goed vindbaar is via zoekmachines zoals ‘Google’ en ‘Bing’. Voor wat je nodig hebt is het overduidelijk tijd om een tekstbureau in te schakelen. Wat kan je precies verwachten? En waar moet je opletten bij het inhuren van een tekstbureau?
Type opdracht
Voor jouw tekst heb je uiteraard het juiste tekstbureau nodig. Je kan online tientallen tekstbureaus en freelance tekstschrijver vinden, wie kies je? Voor velen is dit simpelweg een kwestie van je gevoel volgen, en deels is dit ook waar. Je krijgt op de meeste websites een redelijk idee van de stijl van een tekstbureau. Soms vind je zelfs een pagina met voorbeelden, vooral in het geval van de websites van freelance tekstschrijvers. Je kan rustig de tijd nemen om een website door te nemen, kijk of de website fouten bevat, dit zegt veel over het bedrijf. Nu selecteer je een handvol potentiële tekstbureaus om in te huren.
Contracteren
Je hebt een handvol kandidaten om prijs inschattingen van op te vragen. Je doet dit niet alleen om te zien of er grote verschillen zijn tussen de tarieven van je selectie. Dit eerste contact draagt verder bij aan je eerste indrukken van het tekstbureau.
Snelle reacties zijn altijd fijn, kijk nogmaals naar spelling/grammatica en of de e-mails correct opgebouwd zijn. Op dit moment kan je ook uitvinden wat je betalingsmogelijkheden zijn. Het kan zijn dat je een voorkeur hebt voor overschrijven of een medium zoals ‘Ideal’ of ‘Paypal’. Vervolgens zou het duidelijk moeten zijn met welk tekstbureau je het meest op je gemak bent.
Jouw idee
Het is waarschijnlijk dat je in je eerste e-mails met het tekstbureau het een en ander hebt benoemd qua het type tekst en hoeveel woorden je ongeveer in gedachten hebt, misschien zelfs de alinea grootte. In deze fase ga je met een van de werknemers van het gekozen tekstbureau in overleg om te bepalen wat je precies in gedachten hebt.
Denk aan de schrijfstijl voor je tekst, wordt dat formeel of informeel. Het perspectief voor de tekst kan je bepalen en wat de opmaak voor je tekst precies gaat worden. Je overhandigt ook de informatie die in je tekst verwerkt moet worden.
De rest van het proces
Je tekst kan geschreven worden. Wanneer deze af is kan het voorkomen dat de tekstschrijver iets over het hoofd heeft gezien, of dat je niet helemaal tevreden bent om wat voor reden dan ook. Dit is volkomen normaal, vraag gewoon om een aanpassing. Tekstschrijvers werkzaam bij tekstbureaus krijgen een overzicht van jouw wensen, er is dus altijd wat ruimte voor interpretatie, soms ongewenst. Enkele correcties voor een tekst is helemaal geen ongewoon voorval.
Aan het einde van het proces ben je hopelijk een tevreden klant. Als blije klant is het een fijn gebaar om de schrijver toestemming te geven voor het gebruik van jouw tekst in een (online) portfolio. Als jij gelukkig bent met het verrichtte werk, is de tekstschrijver dat vast ook.
In het kort
Dit zijn de 5 tips in het kort:
- Lees websites van tekstbureaus nauwkeurig en maak een kleine preselectie van potentiële tekstbureaus voor de teksten die je gaat laten schrijven.
- Vraag prijzen op inclusief BTW en verken je betalingsmogelijkheden.
- Zorg dat je helder hebt wat de tekst moet inhouden, de stijl waarin het geschreven moet worden en dat je een preferentie hebt voor een perspectief (verteller, je, u etc.).
- Vraag absoluut om correcties of veranderingen als je niet compleet tevreden bent, dit is een normaal onderdeel van het schrijfproces.
- Wanneer je blij bent met het resultaat is de tekstschrijver dat ook. Geef vooral aan of de schrijver jouw tekst mag gebruiken in een (online) portfolio.
Een tekstbureau inhuren, zo simpel is het.