Ben jij net een eigen bedrijf begonnen, of ben je al een tijdje bezig, maar loopt het niet bepaald storm? Een enthousiaste groep vaste klanten is cruciaal voor de levensvatbaarheid van een bedrijf. Gelukkig kun je met de juiste aanpak en een beetje geduld genoeg klanten binnen hengelen. Dus maak je geen zorgen. Jij hebt binnen no time een goedlopend bedrijf. In dit artikel volgt een stappenplan van amsterdamoffices.nl. Zo werf en behoudt jij klanten
Definieer jouw doelgroep
Ga even goed na wat precies het product of de dienst is die jij aanbiedt en probeer te bedenken welk type mens dit eventueel van jou zou willen kopen of boeken. Om jouw klanten op de juiste manier te kunnen aanspreken is het van belang dat je jouw product of dienst zo goed mogelijk specificeert. Durf echt een niche aan te spreken. Zo baken jij je doelgroep helder af. Bedenk vervolgens wat je capaciteit is. Ben jij bijvoorbeeld in staat om aan grote bedrijven te leveren, of is jouw doelgroep toch echt particulieren? Ga vervolgens na wat voor type mensen of bedrijven jij wil aanspreken. Wonen deze over de hele wereld, het hele land of alleen in jouw provincie of stad, zijn het mannen of vrouwen, hoeveel hebben ze te besteden, wat is hun opleidingsniveau, zijn ze jong of oud? Probeer in de huid te kruipen van jouw potentiële klanten en een profiel te schetsen van wie er bij jou zou willen kopen.
Vis waar de vissen zitten
Hang met jouw marketing op de juiste plekken de hengel uit. Als jij bepaald hebt dat jouw doelgroep tussen de 20 en 40 zit heeft het niet zo’n zin om bijvoorbeeld een advertentie in de plaatselijke krant te plaatsen. Die wordt door deze doelgroep toch niet gelezen. Verplaats je in plaats daarvan naar sociale media. Bedenk op welke plekken jouw doelgroep zich vaak begeeft. Geef jij yogalessen? Dan is het misschien een idee om bij plaatselijke boetiekjes wat folders neer te leggen. Hier komen immers veel vrouwen uit de buurt die misschien wel interesse hebben in een les van jou. Wanneer de klanten eenmaal binnenstromen, probeer dan zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Wat is hun gender, wat zijn hun interesses, hoe oud zijn ze? Op die manier kun jij je doelgroep nog helderder specificeren en gerichter adverteren. En heb je geen fysiek kantoor of winkel en wil je vooral online gevonden worden? Dan wil je wel professioneel overkomen. Een zakelijk postbus in Amsterdam laat een professionele indruk achter. Wanneer klanten je online zoeken, staat er in ieder geval een professioneel adres en geen huisadres. Dit wil ook zeker helpen.
Het perfecte aanbod is een product
Nogmaals: specificeer wat jij levert. Veel start-up bedrijven maken de fout om te veel verschillende dingen tegelijk te willen. Ze maken hun eigen zeep, maar geven ook workshops en lezingen. Bovendien zit er geen consistentie in het aanbod van hun producten en bieden ze aan waar ze zich op dat moment goed bij voelen, omdat ze denken dat dat is waar de klant op zit te wachten. Dat is echter iets voor de lange termijn. In eerste instantie wil de klant helderheid. Maak het dus specifiek. Als jij zeep maakt, maak dan zeep en niet ook nog eens pindakaas. Probeer wel jouw product op de markt te zetten met een zogenaamd USP (Unique Selling Point). Er wordt heel veel zeep verkocht, waarom moeten mensen juist bij jouw handeltje zijn? Misschien bevat jouw zeep een uniek ingrediënt of een unieke geur. Neem dit USP altijd mee in de marketing.
Maatwerk volgt altijd later
Maatwerk komt op het moment dat je al een redelijk consistente groep klanten hebt. Als jij ook op sociale media zit met jouw bedrijf kun je daar bijvoorbeeld aan je klanten vragen wat zij van jouw producten of diensten verwachten. Dan kun je op aanvraag bijvoorbeeld best je zeephandeltje uitbreiden met hier en daar een bodylotion of handcrème. Doe dit echt pas wanneer de boel lekker loopt en je al een aantal vaste klanten hebt. Zo behouden de klanten het overzicht in wat jij te bieden hebt.
Klanten binden
Nieuwe klanten wil je houden. Je wil natuurlijk graag dat ze jouw dienst nog eens boeken of jouw product nog eens kopen. Veel bedrijven bewaren de e-mailadressen van hun klanten en sturen ze via de e- mail updates via het bedrijf. Let op: officieel mag je dit alleen doen wanneer de klant daar uitdrukkelijk toestemming voor gegeven heeft. Je mag dus best aan klanten vragen of ze wellicht op de mailinglijst willen, maar je mag niet zomaar hun e-mailadres bewaren en ze ongevraagd nieuwsbrieven of aanbiedingen sturen. Een nieuwsbrief kan goed werken, maar de meeste mensen hebben geen zin in onnodige mail in hun mailbox. Een andere manier van klanten binden, waar de meeste mensen wel op zitten te wachten, is een spaarsysteem. Ontwikkel een (digitale) klantenkaart waar mensen kunnen sparen voor korting. Nieuwe klanten kun je direct aan je binden door ze direct voor de volgende aankoop een kortingscode te geven. Als mensen eenmaal een tweede keer bij je teruggekomen zijn, is de kans groot dat je een vaste klant te pakken hebt.
Klanten behouden en loyaliteit
Ook het contact met je vaste klanten moet goed blijven. Zo zorg je ervoor dat ze bij jou blijven en niet op zoek gaan naar eenzelfde bedrijf dat hetzelfde product of dezelfde dienst aanbiedt. Ten eerste is het van belang dat de klanten zich prettig voelen in de communicatie met jouw bedrijf. Probeer het mailcontact en het telefonische contact met de klant zo informeel en vriendelijk mogelijk te houden. Zorg ervoor dat jouw klanten altijd een antwoord kunnen krijgen op eventuele vragen. Als je merkt dat je het te druk krijgt om elke mail met vragen te beantwoorden en dat mails ten koste gaat van jouw efficiëntie; zorg dan voor een pagina met veelgestelde vragen op jouw website. Verder kun je loyaliteitsprogramma’s ontwikkelen. Een klantenkaart is hier een voorbeeld van, maar je kunt bijvoorbeeld ook